We kunnen weer langzaamaan gaan aftellen! - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu We kunnen weer langzaamaan gaan aftellen! - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu

We kunnen weer langzaamaan gaan aftellen!

Door: Anouk Volleberg

Blijf op de hoogte en volg Anouk

19 Juni 2016 | Duitsland, Paderborn

Hallo allemaal,

Vorige keer had ik een hele hoop te vertellen. En nu gaan we eens kijken hoe ver we deze keer komen.

Na het afscheid van mijn familie, heb ik me weer op mijn 'favoriete vierkante meter' neergezet, namelijk achter mijn bureautje. Mijn agenda staat vol genoeg en het is stil in het gebouw waar ik woon. Aan de slag dan maar. Ik begon met het moeilijkste eerst en dat was die deutsche Orthographie. Voor de lezers die niet weten waar dit over gaat: dit is de kunst om volgens de regels te schrijven. Wat ben ik blij dat ik vanaf de brugklas de msn-taal naast me neer heb gelegd!!! Ik kan jullie dan ook vertellen, natuurlijk ook wel een beetje trots, dat ik deze toets gehaald heb! Daarna heb ik de toets geschreven voor Kindheit und Jugend. Dat gaat over de ontwikkeling van een kind op psychologisch vlak. Het Duits leren is niet alleen goed voor je taal, maar ook goed voor het zelfinzicht. Voor deze toets krijg je maar liefst tweeënzeventig uur de tijd. Je maakt deze toets online in je eigen tijd. Op twee juni had ik hem af en heb ik mezelf maar eens op wat lekker getrakteerd: Apfelstrudel van de lokale bakker. Al heb ik geen voldoende, dat gebak heb ik in elk geval zeker.

Van 3 tot en met 5 juni stond een weekendje Hannover op de planning met Jacqueline en Stephanie. Op vrijdag 3 juni zijn we aangekomen en hebben we er een erg gezellige avond van gemaakt. Op zaterdag 4 juni zijn we naar de stad gegaan waar Jacqueline ons van alles heeft laten zien met de rondleiding voor de HAN. 's Avonds is nog een erasmusvriendin van Jacqueline gekomen en zijn we met zijn vieren gezellig een avondje op stap geweest. Natuurlijk erg leuk! Helaas was het op zondag alweer tijd om naar huis te gaan om me weer op de studie te focussen, want op 6 juni stond ik weer te popelen om de volgende toets te schrijven.

De volgende toets ging over Syntax verstehen. Vijftien pagina's verder kon ik het document inleveren. Mijn meelezende familie snapt niet waar dit over gaat, daarom leg ik het even uit. Het ging over zinsbouw, woordsoorten, cognitieve grammatica, syntactische functies, zinsdelen en de nominale en verbale gezegdes. Een hele mond vol en ik snap het nog ook.

Afgelopen dinsdag moest ik een transcriptie inleveren. Net zoals de vorige keren kon ik weer een 1.0 op mijn lijstje zetten. Dat maakte me zo blij dat ik weer die bakker heb opgezocht. Ik hoef niet op de kilo's te letten, want ik loop elke dag een hele hoop kilometers om in de stad te komen. Deze score had ik hard nodig. Ik heb het soms niet prettig hier. Ik tel de dagen dat ik naar huis mag. Met mijn moeder gaat het niet geweldig en ik zit zo ver weg.

De voetbalwedstrijden boeien me normaal niet zo. Toch leek het me wel wat om afgelopen donderdag de wedstrijd Duitsland – Polen met medestudenten te kijken. Deutsches Bier dazu und Anouk hatte wieder Spaß. Afgelopen vrijdag ging ik naar de taalcursus C1. Dit was vrijwillig en ik vond het leuk om het een keer te zien. Er werd veel meer geschreven en gesproken dan bij de taalcursus aan het begin van dit avontuur. Men lette op de uitspraak en dat vond ik wel leerzaam. Ik ben blij dat ik gegaan ben.
Vandaag was een bijzondere dag. Ik stond vroeg op, want mijn vriendinnen uit Venray zouden op bezoek komen. Samen zijn we naar de stad geweest, samen gedronken en wat gegeten. Deze meiden zijn zusjes van elkaar en ze zijn een tweeling. Menigeen houdt ze niet uit elkaar en dat vinden ze nog leuk ook. Maandag zal ik een foto op mijn blog zetten.

Nog zeven weken en dan mag ik naar huis. Het aftellen is begonnen.

Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte van hetgeen ik hier allemaal beleef en nu ga ik weer verder met de voorbereidingen voor de komende toetsen. Maandag is de eerste weer aan de beurt.

Auf wiederhören / wiederlesen / wiedersehen.

Liefs, Anouk

  • 19 Juni 2016 - 00:48

    Victoria Van Stralen:

    Lieve Nouk,

    Je blijft maar hoge punten halen en als je dan iets niet haalt is dat niet erg he!! Je doet mega je best en meer dan je best kun je niet doen! Onthoudt dat en geniet van al het lekkers van de bakker, want zoveel lekkers als in Duitsland hebben we straks niet meer. Genieten van de kleine dingetjes en dan vliegen die laatste weken ook voorbij :)

    We gaan met z'n alle aftellen en dan weer genieten van het prachtige Nederland. Ik ben meeeeeega trots op je en over een paar weekjes krijg je weer een dikke knuffel van me!

    Heel veel liefs,
    Vic

  • 19 Juni 2016 - 01:06

    Thomas Kerkhoff:

    Noukie,

    kort gezegd, respect! Het lukt je wel en je doet daar hartstikke je best! Super dat bier je blij maakt, dat doet het bij mij ook

  • 19 Juni 2016 - 01:08

    Thomas Kerkhoff:

    Oeps al op verzenden gedrukt... Voor jet het weet ben je weer in Rooj!

    Groetjes uit Potsdam,
    Thomas

  • 19 Juni 2016 - 09:33

    Theo Bijkerk:

    Hallo Anouk,

    schön, dass du deinen Freundinnen und Kommilitonen die Stadt gezeigt hast. Ich bin neugierug, was dir am besten gefällt. Was rätst du uns? Was sollten wir unbedingt besuchen?
    Dass du dich trotz des Heimwehs konzentrieren kannst, zeigen ja die Noten, prima!
    Nur weiter so!
    VG THeo

  • 19 Juni 2016 - 12:57

    Jacqueline:

    Hallo Anouk,

    Je hebt wel pittige tentamens zeg! En dan zulke punten! Weet je nog dat ik in het eerste jaar gezegd heb dat je met onderwijskunde ook een hoop over jezelf leert ;-).

    Fijn te lezen dat je ondanks de moeilijkere momenten er ook momenten zijn dat je volop kunt genieten!

    Succes morgen!

    Groetjes, Jacqueline.

  • 19 Juni 2016 - 16:28

    Sissy:

    Hallo Anouk,
    Jeetje, was hast du Klausuren. Bei Syntax kannst du mir bestimmt noch was beibringen (Irma vielleicht nicht, aber mir bestimmt..) ;-)
    Gut, dass du dir selbst gutes tust und dich belohnst. Sei froh, dass du es haben kannst!!! ;-)
    Viel Kraft mit der Situation mit deiner Mutter, dennoch wünsche ich dir, dass du die Zeit in Paderborn geniessen kannst und in positive Erinnerung behalten wirst.
    viele Grüße
    Sissy

  • 23 Juni 2016 - 22:57

    Irma:

    Hallo Anouk,

    gerne würde ich in Paderborn sein, nicht aber deine Klausuren schreiben (auch wenn Sissy meint, dass ich das alles wüsste). Verstehe aber auch, dass es dir ab und zu schwer fällt, relativ weit weg von Zuhause zu sein! Hoffe, dass du, trotz aller Arbeit und Sorgen, noch einige abwechslungsreiche Wochen hast, die du richtig genießen kannst!

    Viele Grüße
    Irma

  • 24 Juni 2016 - 21:11

    Tane May:

    Hoi Noukie,

    Ondanks dat ik je meerdere keren per week hoor en goed op de hoogte ben, vind ik het erg leuk te lezen wat je allemaal uitspookt. Als ik terug lees denk ik jeetje wat vliegt de tijd, maar als ik aan augustus denk voel ik dat het nog erg lang duurt voor je weer thuis bent. Maar dat is maar een gevoel.

    Dat we je vreselijk missen, wist je al lang. Door die lompe punten van jou ga ik bijna naast mijn balletschoentjes lopen. Jaja balletschoentjes, want mij staat alles. Lekker puh.

    Mama heeft weer een rumoerige week achter de rug, maar is nu weer rustig. Daar hoef jij je nu niet druk om te maken. Leg de focus op studie en plezier maken en voor je het weet ben je weer in Venray en is alles weer normaal.

    Begin augustus is het kermis in Venray en kun jij je weer uitleven.


    Heel veel lieve groetjes en een hele dikke knuffel,

    je tante!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 13 Feb. 2016
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 5592

Voorgaande reizen:

01 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Paderborn

Landen bezocht: