Veel nieuwe (culturele) ervaringen - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu Veel nieuwe (culturele) ervaringen - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu

Veel nieuwe (culturele) ervaringen

Door: Anouk Volleberg

Blijf op de hoogte en volg Anouk

02 April 2016 | Duitsland, Paderborn

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik iets op mijn blog heb geschreven. Dat komt vooral omdat ik de laatste weken veel heb beleefd. Bijna iedere week wordt er iets door Eurobiz georganiseerd. Eurobiz een groep studenten, die voor de Erasmusstudenten van alles organiseren. Ik heb deelgenomen aan diverse bezichtigingen. We hebben met zijn allen een wandeltocht naar Schloss Neuhaus gemaakt. Dit is een erg mooie wandelroute van ruim 4 kilometer. De route loopt langs de rivier ,,der Pader’’.
Daarnaast vond er een trip naar Wewelsburg plaats. Wewelsburg is een burcht, dat Himmler gehuurd heeft. Hij had als doel er een ,,Reichsführerschule-SS’’ van te maken. Hier zouden de toekomstige SS-officieren geschoold worden. Uiteindelijk is de Wewelsburg ook het hoofdkwartier van de SS geweest. Ook lag hier vroeger een concentratiekamp. Tegenwoordig wordt een gedeelte van de burg gebruikt als jeugdherberg en het andere gedeelte is een museum. Hier vindt een permanente tentoonstelling, genaamd ,,Ideologie en terreur van de SS’’, plaats. Deze tentoonstelling laat de geschiedenis van deze lokale belangrijke plek zien. Deze tentoonstelling heeft op mij een grote indruk gemaakt, aangezien je door de vele informatie, foto’s en filmpjes een goede indruk krijgt hoe het er in deze tijd werkelijk aan toeging.
We bezoeken niet alleen steden binnen Nordrhein-Westfalen, maar ook in andere ,,Bundesländer''. We hebben Hannover bezocht. Het is een mooie stad, die ook een rijke geschiedenis heeft. We hebben eerst een rondleiding door de stad gekregen van ruim 2 uur. Wat ik erg bijzonder vond, was de ruïne die midden in de stad staat. Voor de Tweede Wereldoorlog stond er in de stad een kerk, die tijdens de Tweede Wereldoorlog totaal verwoest is. Ik vond het erg bijzonder te zien dat ze de overblijfselen hebben laten staan. Op deze manier kun je ook beter een beeld krijgen hoe dit tijdens de oorlog moet zijn geweest. In het nieuwe raadhuis bevinden zich ook maquettes waarin ze laten zien hoe Hannover zich de afgelopen eeuw ontwikkeld heeft. Ook hierin laten ze zien hoe Hannover eruit zag na de Tweede Wereldoorlog. Bijna de hele stad was verwoest, op enkele gebouwen na.
Natuurlijk ben ik hier veel met de Duitse taal bezig. Ik moet eerlijk bekennen dat het al aardig begint te wennen. En het is een fijne constatering dat de mensen me nog verstaan ook. De afgelopen weken ben ik vooral bezig geweest met de taalcursus. Vier dagen per week en soms ook op vrijdag, gedurende 5 uur per dag, heb ik de taalcursus op C1-niveau gevolgd. Het accent lag op grafiekbeschrijvingen en de herhaling van de grammatica. Op 1 april heb ik de toets gemaakt en zal ik na een week de uitslag krijgen. Tijdens de toets werd ook alleen de grammatica en de leesvaardigheid getoetst.
Pasen heb ik gezellig thuis doorgebracht. Op donderdag ben ik met de trein naar Viersen gegaan, waar mijn oom en tante mij op het station hebben opgehaald. Ondertussen werd er gezorgd dat thuis het eten klaar was en hebben we er nog een gezellige avond van gemaakt. Op vrijdag- en zaterdagavond heb ik met vriendinnen afgesproken om ook weer even te kunnen bijkletsen. Op zondag zijn we gaan uiteten voor de verjaardag van mijn tante. Erg fijn om je familie en vrienden weer even te kunnen zien. Op maandag was het alweer tijd om terug te gaan en mijn oom en tante hebben mij naar Paderborn gebracht.
Vandaag, 2 april, ben ik naar Detmold geweest. We hebben een rondleiding door de stad gehad en daarna hebben het Freilicht Museum bezocht. In dit museum beleef je de alledaagse en de cultuurgeschiedenis van Westfalen. Dit is de regio waar Paderborn ook bij hoort. Naast deze uitstapjes met de Erasmusgroep heb ik ook nog verschillende dingen individueel met een aantal andere studenten ondernomen. Zo heb ik met een paar andere meiden gezwommen, we hebben in de bar een drankje gedaan en we zijn nog naar de bioscoop geweest.
Nu ga ik van mijn "mini-vakantie" genieten. Over iets minder dan twee weken beginnen de echte colleges. Ik ben benieuwd hoe dit zal zijn.

Bedankt voor het lezen en ik laat snel weer iets van me horen.

Liefs, Anouk

  • 03 April 2016 - 04:51

    Sanderenlynn Van Reeuwijk:

    Hey Anouk!
    Klinkt erg leuk allemaal! Indrukwekkend om dat van de oorlog zo te zien!
    Hihi fijn dat de mensen je verstaan ;) en lekker dat je tussendoor n keertje naar huis kon gaan!
    Geniet van je vakantie en succes met de colleges!
    Liefs van Lynn

  • 03 April 2016 - 14:01

    Theo Bijkerk:

    Hallo Anouk,

    viel Geschichte hast du schon gesehen und gehört! Zum Glück auch andere Erfahrungen gesammlet wie diese Wanderung, schön. Dass du im C1-Kurs bist, ist aber auch prima. Ich bin gespannt, welches Ergebnis du bekommst.
    Genieß die freien Tage und halte uns auf dem Laufenden.
    VG Theo

  • 05 April 2016 - 15:29

    Anouk Volleberg:

    Een korte update wat betreft mijn cijfer: om de toets met een voldoende te kunnen afsluiten moest minstens 57% goed beantwoord zijn. Mijn uiteindelijke score was 91% en hiermee zou ik op het Duitse cijfer 1.7 uitkomen. Omgerekend naar het Nederlands zou dit ergens rond de 9.0 uitkomen. Het cijfer kan nog aangepast worden, aangezien we ook nog een cijfer krijgen voor inzet en de presentatie.

  • 06 April 2016 - 11:27

    Sissy:

    Hallo Anouk,
    Kurz zu hause gewesen? Hoffentlich ist dir der abschied danach nicht zu schwer gefallen. Eine 1.7 für den Sprachkurs auf C1 Niveau?? Toll!!!!
    Du machst ja viel Aktivitäten mit, das freut mich! hattest du Zeit in Hannover Jacqueline zu sehen?
    Erinnerte dich die Wewelsburg eigentlich an Vogelsang in der Eifel oder war das etwas anderes?
    Ich wünsche dir noch ganz viel Spaß, genieße die Zeit bevor die Vorlesungen losgehen,
    herzliche Grüße
    Sissy

  • 06 April 2016 - 21:33

    Anouk Volleberg:

    Hallo Sissy,
    Helaas was Jacqueline op deze dag nog niet in Hannover, maar we hebben het er voor vertrek al over gehad dat ik een keer naar Hannover ga. Dus dit staat zeker nog op mijn planning :)
    Wewelsburg en Vogelsang zijn inderdaad wel met elkaar te vergelijken!

    Ik heb nog een drukke week. Ik ben net terug uit Köln. Morgen ga ik naar Münster, vrijdag naar Düsseldorf en zaterdag nog naar Bonn. We moeten toch nog maar even genieten van de vrije dagen!

  • 20 April 2016 - 11:20

    Jacqueline Gerrits:

    Wauw, wat een goed cijfer Anouk!
    Goed om te lezen dat je je zo actief bent. Jij maakt zo wel de nodige kilometertjes!
    Ik ben benieuwd hoe het "echte" studieleven je daar gaat bevallen.

    Groetjes, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 13 Feb. 2016
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 5604

Voorgaande reizen:

01 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Paderborn

Landen bezocht: