Omdat ontspanning er ook bij hoort... - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu Omdat ontspanning er ook bij hoort... - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu

Omdat ontspanning er ook bij hoort...

Blijf op de hoogte en volg Anouk

15 Mei 2016 | Duitsland, Paderborn

De vorige keer schreef ik dat de eerste toetsen er al aan komen. Voor mijn gevoel heb ik dat eergisteren geschreven. Maar jeetje nu is het bijna zo ver. De eerste weken dat ik college liep leek ik wel een hoogzwangere. Ik zuchtte en steunde naar hartenlust, want wat was dat moeilijk. De vakken die op mijn agenda stonden waren van dergelijk niveau dat ik bijna bij elke zin het woordenboek er bij moest halen. Ja, ja Paderborn is goed voor je talen. Na een week of twee begon ik het door te krijgen. Mijn werkwijze verbeterde, ik leerde hoe ik alles moest aanpakken en ik kreeg hulp van medestudenten. Medestudenten van de HAN hielpen me met mijn Duitse teksten. Kortom, het zuchten werd minder , maar ik ben er nog niet. Om een indruk te geven: ik moet maar liefst zes verslagen maken met tenminste twintig pagina’s per verslag en elk minstens 40.000 tekens. Ga er maar aan staan.
Om het allemaal een beetje draaglijk te maken hebben ze in Paderborn een leuk uitgaansleven opgezet. Niet speciaal voor mij hoor ;-). Vanaf eind april wordt er veel georganiseerd in de stad. In het laatste weekend van april vond het ''Frühlingsfest'' plaats. Dit is een festival, dat op vrijdag begint en op zondag eindigt. Op meerdere pleinen stonden podia waar bandjes optraden en er stonden veel kraampjes waar je nog wat leuke spullen kon kopen. Ja hoor, Anouk was van de partij.
Voor de HAN maken we een cultuurdossier waarbij we een rondleiding moeten geven. Aangezien ik in het weekend van het ''Frühlingsfest'' ook met veel cultuur bezig was, heb ik direct de rondleiding gegeven aan vriendinnen. Nu kan ik in ieder geval alweer iets van mijn te doenlijstje strepen.
Op Hemelvaartsdag ging ik naar huis. Mijn zieke moeder was niet lekker en mijn jongere broer kon mijn aanwezigheid wel gebruiken. Omdat ook moederdag en mijn verjaardag naderden, kon ik geen redenen meer bedenken om niet naar huis te gaan. Oom en tante haalden me in Krefeld van het station, omdat het een Duitse zondag was en het spoorboekje afweek. Gepakt en gezakt kwam ik thuis en ook dat voelde weer lekker. Vrijdags mijn verjaardag met mijn vriendinnen gevierd. Tussendoor werkte ik aan mijn Hausaufgaben. Zaterdags vierde ik mijn verjaardag met mijn familie. Zondag was gevoelsmatig kort. Eerst mijn moeder opgezocht en cadeautjes gedaan. Toen snel naar huis om de trein naar Paderborn weer te halen. Eenmaal op mijn kamer genoot ik van mijn nieuwe gordijn. Dat had mooi de warmte tegen gehouden en mijn kamer was lekker koel.
Op zondagavond ben ik nog met een aantal andere Erasmusstudenten naar een bar gegaan om met hen mijn verjaardag in te luiden. Iedere dinsdag is er in Paderborn ''Stammtisch'' voor de Erasmusstudenten. Dit houdt in dat de studenten elkaar in de kroeg treffen. Onder het genot van een lekker drankje wordt bijgepraat.
Op woensdag 12 mei kreeg ik een berichtje dat het niet goed ging met mijn moeder. Ik moest weer naar huis. Dan is het prettig als je niet zo ver weg zit. Een gunstige bijkomstigheid is dat de lessen in de Pinksterweek uitvallen, zodat de studenten gelegenheid krijgen om hun toetsen goed voor te bereiden. En daar ging Anouk weer, volle bepakking richting station en stapte uit in Viersen. Daar stonden mijn trouwe fans oom en tante me weer op te wachten en brachten me snel naar huis. Inmiddels is mijn moeder weer wat opgeknapt en buig ik me over mijn boeken. Genoeg te doen en van thuis uit lukt me dat prima. Het is nu zondagavond 20.20 uur en ik zit nu de klok rond achter mijn bureau. Ik vind het wel welletjes en post deze blog zo en dan sluit ik de boeken.

Er gebeurt veel, het is druk en soms ingewikkeld, maar ik wil deze periode voor geen goud missen. Ik hou jullie op de hoogte en ga nu bij mijn tante een ijskoffie halen. Jammie!

  • 16 Mei 2016 - 09:49

    Theo Bijkerk:

    Hallo Anouk,

    du hast aber allerhand zu tun! Lob dafür, dass du auch noch dein Zuhause unterstützt! Und dann noch die vielen Hausaufgaben... Die HAN ist dann vergleichsweise wenig Arbeit, oder?
    Viel Erfolg und auch noch Spaß
    Schöne Grüße
    Theo

  • 17 Mei 2016 - 13:55

    Irma:

    hallo Anouk,

    nur Bewunderung für dich, dass du so viel Energie und Mut hast, sowohl für deine Familie da zu sein, als auch dein eigenes Leben in PB zu führen!
    Dass ihr da so viele Arbeiten schreiben müsst...Wenn das alles klappt, wird die Abschlussarbeit in Nijmegen 'een peuleschil' sein...so hat ein Studium in Deutschland, trotz der Anstrengung, also bestimmt seine guten Seiten!
    Genieße die Entspannung mit Kommilitonen vor Ort!

    Mach's gut
    Irma

  • 19 Mei 2016 - 19:07

    Sanderenlynn Van Reeuwijk:

    Hey Anouk!

    Dat klinkt inderdaad als een zware studie! Maar goed dat jullie ook leuke dingen tussendoor doen!
    Jeetje wat erg dat het niet goed met je moeder gaat. Dan is het inderdaad wel heel fijn dat je relatief dichtbij bent..
    Heel veel succes met alles!!
    Liefs van Lynn

  • 20 Mei 2016 - 23:20

    Sissy:

    Hallo Anouk,
    Du hast deinen Geburtstag ja ausgiebig gefeiert, toll!!
    Da war also doch ein Moment, dass es deiner Mutter nicht gut geht.... schön, dass du schnell nach Hause konntest!
    Du schreibst auh, dass du anfangs Schwierigkeiten hattest, aber nach ugefähr 2 Wochen den Weg kannstest, du wußtest, wie du mit Dingen umgehen solltest und deine Arbeitsweise hatte sich verändert... was genau hast du anders gemacht?? Das würde ich gerne wissen... und die studenten vom nächsten jahr bestimmt auch....
    Ich wünsche dir viel Erfolg bei so hartem Arbeiten, aber auch ganz viel Spaß, Ausgelassenheit und auch Ausgeglichenheit. Sei stolz auf dich!!
    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 13 Feb. 2016
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 5586

Voorgaande reizen:

01 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Paderborn

Landen bezocht: