Het begin is gemaakt - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu Het begin is gemaakt - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu

Het begin is gemaakt

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

03 Maart 2016 | Duitsland, Paderborn

De eerste dagen zitten er alweer op!
Op dinsdagochtend begon het. Mijn oom en tante haalden me thuis op. Nog even afscheid genomen van broer Rick en het grote avontuur begon. Het was twee en een half uur rijden en eenmaal goed aan te zijn gekomen, konden we vrijwel direct beginnen met het inrichten van mijn kamer. Door goed teamwork was dit vrij snel gepiept. De kamer heeft een perfecte ligging namelijk recht tegenover de universiteit en de leuke winkels in de buurt. Daarna hebben we even de laatste aankopen gedaan "im Südring-Center", dat bijna naast mijn kamer ligt. We hebben nog even gezellig samen bij een Grieks restaurant gegeten. Het afscheid moest er toch echt van komen en de tijd van knuffelen was aangebroken. Rond een uur of 8 begon het avontuur van "alleen op je benen staan" dan echt!
Tot nu toe valt het me heel erg mee, gelukkig.

Woensdag was er voor alle Erasmus-studenten een introductie in collegezaal G. Ik vertrok bewust drie kwartier voor aanvang voor het geval ik het niet kon vinden. En ja hoor, dit was het geval. Ik heb verschillende mensen gevraagd, maar die wisten het zo ook niet. Uiteindelijk kwam ik iemand tegen die het wist en zo kwam het gelukkig goed! We kregen een rondleiding door de universiteit en we hebben geluncht in de Mensa. Om half 2 begon de instaptoets voor de taalcursus. We kregen vier verschillende gatenteksten. Het was de bedoeling om deze gaten op te vullen. Tijdens de introductie werd al aangegeven hoeveel punten je moest behalen voor welk taalniveau (ERK-niveau A1, A2, B1, B2 en C1). Voor C1 moet je minstens 61 punten behalen en ik had er uiteindelijk 83. Dit viel me erg mee. Aanstaande maandag wordt bekend gemaakt in welke groep je komt voor de taalcursus. Ik ben benieuwd.
's Avonds werd er nog een ontmoeting georganiseerd door Eurobiz. Eurobiz is een vrijwillige organisatie die verschillende evenementen organiseert voor Erasmusstudenten. Natuurlijk erg gezellig.
Na dit evenement heb ik nog even met Victoria geskyped. Natuurlijk in het Duits, zodat we allebei nog meer met de Duitse taal kunnen oefenen.

Donderdag 3 maart had ik een druk programma. Allereerst had ik met mijn buddy afgesproken om me aan te melden als inwoner van Paderborn. 's Middags hadden we een rondleiding door de stad en daarna nog door de stad gewandeld en gewinkeld met Erasmusstudenten. Vandaag ontmoette ik nog een aantal Erasmusstudenten, die ook Duits spreken of in ieder geval proberen hun Duitse taal te verbeteren. Veel Erasmusstudenten spreken hier echt alleen Engels, helaas.

Bedankt dat jullie de blog willen lezen en jullie horen snel weer van me!

Liefs,
Anouk

  • 03 Maart 2016 - 21:35

    Renske Schuijren:

    Leuk verslag Anouk! Fijn om te lezen dat het goed met je gaat! :)
    Veel liefs,
    xx Renske

  • 03 Maart 2016 - 21:54

    Victoria Van Stralen:

    Ha Noukie,

    Eigentlich weiß ich schon wie deine ersten Tage waren, aber doch finde ich es toll deinen Blog zu lesen! Und wir treffen einander auf Skype, und nur auf Deutsch hahaha ;)

    Ich hoffe, dass das Wochenende dir auch viel Spaß macht!

    Liebe Grüße,
    Vic

  • 04 Maart 2016 - 08:18

    Kees-Jan:

    Heel veel plezier in de mooie en gezellige stad Paderborn! En je weet het: een goed begin is het halve werk! ;-)
    Kees-Jan

  • 04 Maart 2016 - 08:44

    Theo Bijkerk:

    auch dir Gratulationen zum Erfolg! So viele Punkte geschafft! Da merkst du dann, dass du schon ganz viel gelernt und ein hohes Niveau hast!
    Genieß die Zeit dort!
    Herzlichen Gruß
    Theo

  • 04 Maart 2016 - 10:50

    Irma:

    Hallo Anouk,

    na, das bist du... in Paderborn, zwar nicht ganz neu für dich, aber trotzdem immer spannend! Freut mich zu lesen, dass du direkt so voll dabei bist, viele Treffen, Leute kennenlernen, ich wünsche dir, dass es eine entspannte und tolle Zeit für dich werden wird, in der du nun endlich nur an dich selbst denken musst! Und was das Niveau deiner Sprache betrifft: ich bin natürlich nicht überrascht, mach weiter so!!

    Viele Grüße aus Nijmegen
    Irma

  • 04 Maart 2016 - 14:01

    Jacqueline Gerrits:

    Wauw, wat een score Anouk!
    Geniet van je verblijf daar en probeer vooral de andere Erasmus studenten ook Engels te laten praten ;-) !

    Groetjes, Jacqueline

  • 05 Maart 2016 - 10:46

    Sissy:

    Hi Anouk,
    Natürlich auch auf deinem Blog eine Reaktion von mir: 83 Punkte.... und du machtest dir Sorgen über deine Sprachkenntnisse..... war da nicht so etwas??? :-) :-) :-)
    Merkst du, wie gut du Deutsch kannst, sicher , wenn du dich mit anderen Erasmusstudenten vergleichst, easy!!!! :-)
    Klasse, dass du mit Victoria auf deutsch skypst, wouw!!!!!
    Und gleich volles Programm, super, dann wird dir zumindestens nicht langweilig... aber achte auch auf deine persönlichen Bedürfnisse, ab und zu ein wenig Ruhe schadet dir nicht.... ;-)
    Ich wünsche dir ein tolles Wochenende,
    Sissy

  • 07 Maart 2016 - 10:02

    Walter De Jager:

    Hallo Anouk,

    es freut mich zu lesen, dass du die ersten Tage in Paderborn gut überstanden hast! Es wundert nicht, dass du beim Einstufungsstest so gut abgeschnitten hast, da dein Niveau hier auch schon ganz in Ordnung war. Im Kontakt mit anderen Deutsch sprechenden Studenten wirst du aber noch vieles dazu lernen. Ich wünsche dir eine schöne Zeit in Paderborn!

    Herzliche Grüße

    Walter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 13 Feb. 2016
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 5595

Voorgaande reizen:

01 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Paderborn

Landen bezocht: