Het echte studieleven is begonnen - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu Het echte studieleven is begonnen - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Anouk Volleberg - WaarBenJij.nu

Het echte studieleven is begonnen

Door: Anouk Volleberg

Blijf op de hoogte en volg Anouk

24 April 2016 | Duitsland, Paderborn

Inmiddels ben ik alweer twee weken volop aan het studeren in Paderborn. Na ruim een maand introductie, verkennen en ontdekken, moet ik nu behoorlijk aan de bak. Natuurlijk is er nog steeds tijd voor ontspanning, maar voor mij gaat de studie nu even voor.
Het studeren in Duitsland is totaal anders dan in Nederland. Bij elk vak heb ik een andere samenstelling van de klas. Het aantal studenten per vak varieert tussen 50 en 600 studenten. Daarnaast zijn de docenten ook een stuk ''strenger'': geen telefoon en geen laptop in de les. De docenten vinden het ook belangrijk dat de studenten op tijd in de les zijn. Echter zijn er in de afgelopen twee weken maar drie van de elf docenten op tijd geweest. Dit kwam voor mij als een verrassing. De Deutsche Pünktlichkeit is in dit opzicht ver te zoeken.
Zowel de docenten als de studenten zijn erg vriendelijk en zijn vooral erg hulpvaardig. Dat ervaar ik als erg prettig.
Wat betreft mijn vakken kan ik zeggen dat de meeste vakken die ik volg in het vakgebied onderwijskunde horen. De vakken die hiertoe behoren zijn pedagogische diagnostiek, kinderarmoede op school, kindsheid en jeugd en het samenwerkingsverband tussen ouders en school. Daarnaast heb ik nog een vak dat over meertaligheid op school gaat. Jammer genoeg gaat het niet inhoudelijk over Duits en zal ik het er mee moeten doen.
Daar gaat het uiteindelijk min of meer om. Ik heb gekozen voor transcriberen en annoteren van videodata, de Duitse orthografie, syntax, 'Syntax verstehen' en de inleiding in de germanistische taalwetenschap / linguïstiek.

Over een kleine maand staan de eerste toetsen al voor de deur en kan ik mijn eerste studiepunten al behalen. Ik ben benieuwd hoe de komende weken zullen gaan verlopen. Daarom heb ik besloten dit weekend mij op de studie te storten en niet met de groep
mee te gaan naar Hamburg.

Zodra mijn agenda dit toelaat zal ik weer een blog schrijven.

Tot dan!

  • 24 April 2016 - 14:33

    Sanderenlynn Van Reeuwijk:

    Jezus, 600 studenten! Het klinkt allemaal druk maar wel leuk! En volgens mij is het een leuke studie, dus is het op je studie focussen nog niet eens zo'n straf!
    Liefs van Lynn

  • 25 April 2016 - 13:20

    Jacqueline Gerrits:

    Hallo Anouk,

    je hebt een goede vakkenkeuze gemaakt ;-).

    Verlang je al terug naar je kleine Han-klasje. Misschien hoort het te laat in de les komen wel een beetje bij onderwijskundigen ;-).

    Succes met studeren.

    Groetjes, Jacqueline

  • 28 April 2016 - 14:21

    Margret Holleman:

    Hallo Anouk,

    das klingt alles sehr interessant! Vergiss nicht auch ein wenig Spaß zu machen... Das gehört auch dazu.

    Herzliche Grüße,

    Margret Holleman

  • 28 April 2016 - 14:34

    Irma:

    hallo Anouk,

    jetzt fangen die schönen Wochen in Paderborn erst gerade an, und ich meine damit nicht das Studium! ich weiß, dass im Mai immer sehr viel los ist in Paderborn, da wird richtig gefeiert!! Mach vor allem mit und genieße die außerschulischen Aktivitäten. Naturlich hoffe ich, dass die Fächer dir auch gefallen und du die ersten Prüfungen bestehen wirst.

    Viel Erfolg und vor allem Spaß!
    Viele Grüße
    Irma

  • 28 April 2016 - 16:31

    Theo Bijkerk:

    Hallo Anouk,

    interessante Fächer hast du gewählt. Hoffentlich übersteht du die Menge bei den Vorlseungen/Seminaren. So schätzt man dann die kleinen Gruppen bei der HAN....
    Genieß auch die Freizeit, also Hamburg.... die Stadt ist eine Reise wert!
    Herzlichen Gruß Theo

  • 29 April 2016 - 09:58

    Sissy:

    Hallo Anouk,
    So, das sind ja tolle Fächer!!!! Bin gespannt, was du uns hier dann darüber erzählen kannst.
    Ich bin froh zu lesen, dass du schreibst, dass du auch für genug Zeit zum Entspannen sorgst, obwohl du ja nicht mit nach Hamburg gingst.... sei nicht zu streng mit dir selbst und vergiss nicht zu genießen.
    Viel Erfolg und Spaß noch,
    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 13 Feb. 2016
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 5593

Voorgaande reizen:

01 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Paderborn

Landen bezocht: